Czy deweloper może odmówić wpisania usterek do protokołu odbioru
Cześć! Ostatnim czasem napisało do mnie wiele osób z jednym problemem. Mianowicie pytali czy deweloper może odmówić wpisania usterek do protokołu odbioru mieszkania lub lokalu czy też domu jednorodzinnego? Generalnie do protokołu zdawczo odbiorczego. Dziś się zajmiemy tym tematem 🙂
Czy deweloper może odmówić wpisania usterek do protokołu zdawczo odbiorczego
Czym w ogóle jest taki protokół?
Po zakupie nieruchomości od dewelopera, gdy już zostanie wybudowana następuje jej przekazanie. Wówczas nabywca odbierając mieszkanie od dewelopera podpisuje protokół odbioru technicznego i przekazania lokalu.
Pamiętaj: Protokół zdawczo odbiorczy podpisuje się przed ostatecznym aktem notarialnym. Wynika to ściśle z ustawy deweloperskiej, dokładnie z art. 27 ust.1 która mówi, iż:
Przeniesienie na nabywcę prawa, o którym mowa w art. 1, poprzedzone jest odbiorem lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego przez nabywcę, który następuje po zawiadomieniu o zakończeniu budowy domu jednorodzinnego, przy jednoczesnym braku sprzeciwu ze strony właściwego organu, albo na podstawie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Ważnym elementem protokołu jest spis ewentualnych usterek na lokalu.
Na co zwrócić uwagę podczas odbioru opisywałem w tych wpisach:
– 14 rzeczy które musisz sprawdzić podczas odbioru mieszkania deweloperskiego
– odbiór mieszkania – co sprawdzić? Kilka drobiazgów widocznych gołym okiem
– kiedy możesz odmówić odbioru mieszkania od dewelopera
Odbiór mieszkania wygląda zatem w taki sposób:
Na inwestycji spotyka się nabywca mieszkania wraz z deweloperem lub jego przedstawicielem. Dokonuje się oględzin przedmiotowego lokalu. Nie chce mówić, iż zawsze ale mogą oczywiście pojawić się usterki mniejsze lub większe i trudniejsze do usunięcia. Usterki takie jako nabywca powinniśmy zgłosić aby zostały wpisane do przedmiotowego protokołu odbioru lokalu.
I tutaj niektórzy czytelnicy bloga zadali mi pytanie:
Czy deweloper może odmówić wpisania usterek do protokołu zdawczo odbiorczego? Deweloper lub jego przedstawiciel oczywiście.
Odpowiedź brzmi: nie!
Wszystkie zgłaszane przez nabywcę problemy powinny być wpisane do przedmiotowego protokołu.
Pamiętaj: Wpisanie usterek do protokołu odbioru lokalu nie świadczy o ich zasadności.
Procedura wygląda następująco:
Do protokołu zostają wpisane usterki. Od dnia podpisania przedmiotowego protokołu deweloper ma 14 dni na pisemne ustosunkowanie się odnośnie uwzględnienia wad lub ich odrzucenia wraz z uzasadnieniem.
Następnie następuje termin 30 dni na usunięcie wad z lokalu. Termin może się przedłużyć jeżeli prace jakie maja zostać wykonane wymagają dłuższego czasu. Oczywiście deweloper również powinien nas o tym poinformować.
Jeżeli deweloper nie będzie chciał usunąć usterek mamy dokument z którym możemy się udać na drogę sądową aby dochodzić swoich praw. Oczywiście nikomu nie życzę takiego rozwiązania.
Myślę, iż rozjaśniłem temat związany z usterkami w protokole odbioru.