czy deweloper może odmówić wpisania usterek do protokołu odbioru
| | |

Czy deweloper może odmówić wpisania usterek do protokołu odbioru

Cześć! Ostatnim czasem napisało do mnie wiele osób z jednym problemem. Mianowicie pytali czy deweloper może odmówić wpisania usterek do protokołu odbioru mieszkania lub lokalu czy też domu jednorodzinnego? Generalnie do protokołu zdawczo odbiorczego. Dziś się zajmiemy tym tematem 🙂

Czy deweloper może odmówić wpisania usterek do protokołu zdawczo odbiorczego

Czym w ogóle jest taki protokół?
Po zakupie nieruchomości od dewelopera, gdy już zostanie wybudowana następuje jej przekazanie. Wówczas nabywca odbierając mieszkanie od dewelopera podpisuje protokół odbioru technicznego i przekazania lokalu.

Pamiętaj: Protokół zdawczo odbiorczy podpisuje się przed ostatecznym aktem notarialnym. Wynika to ściśle z ustawy deweloperskiej, dokładnie z art. 27 ust.1 która mówi, iż:

Przeniesienie na nabywcę prawa, o którym mowa w art. 1, poprzedzone jest odbiorem lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego przez nabywcę, który następuje po zawiadomieniu o zakończeniu budowy domu jednorodzinnego, przy jednoczesnym braku sprzeciwu ze strony właściwego organu, albo na podstawie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Ważnym elementem protokołu jest spis ewentualnych usterek na lokalu.

Odbiór mieszkania wygląda zatem w taki sposób:

Na inwestycji spotyka się nabywca mieszkania wraz z deweloperem lub jego przedstawicielem. Dokonuje się oględzin przedmiotowego lokalu. Nie chce mówić, iż zawsze ale mogą oczywiście pojawić się usterki mniejsze lub większe i trudniejsze do usunięcia.  Usterki takie jako nabywca powinniśmy zgłosić aby zostały wpisane do przedmiotowego protokołu odbioru lokalu.

I tutaj niektórzy czytelnicy bloga zadali mi pytanie:

Czy deweloper może odmówić wpisania usterek do protokołu zdawczo odbiorczego? Deweloper lub jego przedstawiciel oczywiście. 
Odpowiedź brzmi: nie!
Wszystkie zgłaszane przez nabywcę problemy powinny być wpisane do przedmiotowego protokołu.

Pamiętaj: Wpisanie usterek do protokołu odbioru lokalu nie świadczy o ich zasadności.

Procedura wygląda następująco:

Do protokołu zostają wpisane usterki. Od dnia podpisania przedmiotowego protokołu deweloper ma 14 dni na pisemne ustosunkowanie się odnośnie uwzględnienia wad lub ich odrzucenia wraz z uzasadnieniem. 

Następnie następuje termin 30 dni na usunięcie wad z lokalu. Termin może się przedłużyć jeżeli prace jakie maja zostać wykonane wymagają dłuższego czasu. Oczywiście deweloper również powinien nas o tym poinformować.

Jeżeli deweloper nie będzie chciał usunąć usterek mamy dokument z którym możemy się udać na drogę sądową aby dochodzić swoich praw. Oczywiście nikomu nie życzę takiego rozwiązania. 

Myślę, iż rozjaśniłem temat związany z usterkami w protokole odbioru. 

Masz pytania?

Napisz do mnie!

Similar Posts